Fag: Helsefremmende arbeid Kap. 1 Fremme fysisk og psykisk helse Kap. 2 Omsorg for barn og unge

torsdag 1. april 2010

Aktiviteter som kan fremme god psykis...

Aktiviteter som kan fremme god psykisk helse for 
aldergruppen 0-3 år: 


Tilknytningsaktiviteter mor-barn/forelder-barn er det viktigste for barnets psykiske helse i denne aldersgruppen.

Vår oppgave for å sikre god psykisk helse hos små barn er derfor å sørge for at mor er trygg,  og om hun trenger veiledning og hjelp for å bli en omsorgsfull og trygg mor.

Forebygg heller enn å reparere



Psykoanalytisk utvikling/behov:

0-6 mnd

6 mnd – 1 år

1-2 år

2-3 år

Det orale stadiet:
(det som angår munnen). 
Barnets første erfaringer går gjennom munnen
putter ting i munnen
suger på fingre, tepper, rangler osv
mat  

Dette dekker de grunnleggende følelsesmessige behovene hvor barnet opplever 
kjærlighet
varme
trygghet
velvære og nytelse.

 

 

Anale stadiet: (det som er knyttet til endetarmen).
Renslighetstrening

  • Er innstilt på sosial kontakt
  • Erfarer verden gjennom sansene.
  • Voksne imiterer barnets lyder og bevegelser, barnet får bekreftet seg selv. Barnet imiterer den voksnes lyder.
  • Lærer å sortere verden ved hjelp av sansene sine.
  • En gjenstand eksisterer bare så lenge den er synlig.
  • Viser evne ti å tenke og finne løsninger.
  • En gjenstand eksisterer selv når den ikke er synlig.
  • Begynner å bruke ord for å formidle seg. Ett-åringer: ett ord, To-åringer: to-ords setninger.
  • Begynnende oppfatning av tidsbegreper, vent, snart…
  • Begynnende oppfatning av rom, ute, inne, ned, opp…
  • Begynnende forståelse av årsak og virkning.
  • Ikke stabil forståelse av ords betydning.
  • Egosentrisk tenkemåte. Tar utgangspunkt i seg selv og sin forståelse.
  • Kan i større grad enn tidligere huske ting.
  • Skiller ikke fantasi og virkelighet.
  • Konsentrerer seg om en ting av gangen.
  • Samler på ord, leker med ord. Begynner å bruke språket som et kommunikasjonsmiddel.
  • Egosentrisk språk. Det jeg vet, vet ander. Trenger ikke forklare seg.
  • Snakker mer til andre enn med andre.

Tilknytningsfremmende leker:

  • Rulle en ball/ballong frem og tilbake.
  • Synge og danse med barnet.
  • Babysvømming
  • Lese bøker
  • Bruk dyr, datadyr og kosedyr
  • Vær smilende og glad sammen med barnet.
  • Søk blikkontakt
  • Vær tilgjengelig,
  • Berøring. (For lite berøring før 2 års-alder, eks institusjonsbarn, kan føre til traumatisering (deprivasjon, psyk., mangeltilstand som følge av for få sanseinntrykk, ofte pga. sosial isolasjon; kan over tid føre til utviklingsforstyrrelser.), noe som ikke lar seg gjenopprette senere).
  • og bevegelse

 

Krav til de voksne:

  • Være en trygg base for barnet. Ha faste rutiner.
  • La barnet få nok hvile og søvn.
  • Sørge for gode matvaner.
  • Sørge for at barnet har det komfortabelt, ikke fryser/”koker”, er våt, ligger/sitter godt. Har bevegelsesmuligheter.
  • Glede seg sammen med og å være oppmerksom på hva barnet driver med.
  • Tilrettelegge et stimulerende og trygt miljø.
  • Hjelpe barnet når det trengs.
  • Ta imot og trøste.
  • Ikke dytt barnet ut i verden for tidlig, la det utvikle seg steg for steg.
  • Vær forutsigbar.
  • Lik å være sammen med barnet, i lek, gjøremål, og hyggestunder, ute og inne, på gå- og bilturer.
  • Gi ros og forsterk adferd som fortjener det. (PS! Bruk aldri mat som forsterker).
  •  

 

 

Tilknytningsfremmende leker:

  • Gjemsel (utvikler objektkonstans).
  • Bøker, spill og leker
  • Krem dere inn med lotion (kontaktskapende)
  • Mal ansiktene til hverandre.
  • Gi oppgaver til barnet, be det hjelpe deg med ”ekte” oppgaver.
  • Sosial trening, Sosialisering.
  • La barna eksperimentere og gjøre ting på sin måte, (utvikler selvstendighet).
  • Lek med dukker som dramatiserer hverdagshendelser.

 

Krav til de voksne:

  • La barnet snakke ferdig.
  • Prat mye med barnet for å fremme språkutviklingen.
  • Ikke gi deg før du forstår hva, hvorfor…
  • Hjelp barna med gode vaner som: håndvask, bordskikk
  • Hjelp til med toalett-trening. Gjør det hyggelig og naturlig.
  • Hjelpe barnet når det trengs, og bare da.

 


 

Psykiske utfordringer:



Kilder:
Joachim Haarklou, barne- og ungdoms psykologspesialist.
Studiehefte, Assistendutdanning 1, av Peik Gjøsund og Roar Huseby,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Helhetlig Menneskesyn

Helhetlig Menneskesyn

Medstudenter på BU-studiet