Fag: Helsefremmende arbeid Kap. 1 Fremme fysisk og psykisk helse Kap. 2 Omsorg for barn og unge

torsdag 15. april 2010

Kap 2. Hva er omsorg?

Hva

er viktig i omsorg?

Hvorfor

- begrunnelse

Hvordan

- metode

Å trøste

Beskytte

Hjelpe

Tilsyn til

Stelle og pleie

Omsorg har en hensikt og viser seg ved handling.

Mindre barn mer hjelp, for å ivareta de fysiske behovene.

Sørge for

Mat og drikke

Skrifte bleier

Målet er at omsorgsarbeid skal kjennetegnes av Nærhet, Varm og Innlevelse.

Legge til rette for mestring

Har barnets beste i fokus.

Tar ansvar og sørger for at alle har noen å leke med.

Ulikt styrkeforhold mellom den som gir og den som mottar.

I øyeblikket er

Mottakeren svak

Giveren sterk

Du må reflektere over

rett og galt.

hensikten du har

konsekvenser på kort og lang sikt.

Etikk - moral

Å bry seg om

Dem og

det/de som betyr noe for dem.

Foreldre, søsken, venner, skolen, aktiviteter og kultur

Den omsorgen de selv får, vil de selv kunne gi videre til andre.

Du har et helhetlig syn på mennesker uavhengig av farge, kultur, religion, funksjonsnivå, sosial status.

Å legge forholdene godt til rette

Å gi og ta imot omsorg er grunnleggende for utviklingen av sosial kompetanse.

Egnede lokaler

Tilstrekkelig utstyr

Sikkerhet

Tilpasset opplæring

Å være:

Rettferdig

Respektere

vár for andres tanker og følelser

Fordi du ønsker å gi omsorg av kvalitet.

Å selv vise tillit til,

er tillits-skapende.

Vis nærhet og empati

Gradvis gjøre barnet i stand til å ta vare på seg selv –

Selvstendighetstrening

God egenomsorg → springer ut fra gode vaner i oppveksten.

Former holdninger,

Verdier,

Tillit til seg selv og andre,

Motivasjon for læring.

Å lære:

Å kle seg selv

Vaske hender

- etter do-besøk – før spising

Rydde etter seg

Hilse

Spise sunn mat til faste tider

Være i aktivitet

Ha respekt for hverandre

Være venner

Sette grenser for seg selv.

Skjer gjennom oppdragelse – læring og lek.

Oppmuntre hverandre til å vise omsorg

Kunne sette seg inn i hvordan andre har det → empati.

Kunne si ifra hvis noen er skadet, har det vont

Er urettferdig behandlet.

Lære å tolke:

ansiktsuttrykk

kroppsspråk

å gjenkjenne ulike følelser.

Gi trøst og nærhet.

Kunne si

Unnskyld

Når noen sier eller gjør noe de angrer på.

Gi de store barna oppgaver med å passe de små.

Det stimulerer til omsorgsfull atferd → de små lærer av de store.

Å være oppmerksom på situasjoner hvor b/u viser omsorg for hverandre.

For å gi ros og

Anerkjennelse til den som gir omsorg for en annen –

Prososial handling.

I et helhetlig læringssyn har omsorgen en vesentlig plass.

Man lærer mer av å ta imot omsorg enn å gi.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Helhetlig Menneskesyn

Helhetlig Menneskesyn

Medstudenter på BU-studiet