1.) Hvordan er helsetilstanden til barn og unge i Norge?
- De aller fleste har det bra, og mener selv de har det bra.
- Jeg som jobber i ungdomsskolen opplever på vår skole at stadig flere sliter psykisk. Mange elever har behov for gjentatte samtaler med psykiatrisk sykepleier/helsesøster.
- Vi opplever et stadig økende antall elever som har et unormalt høyt fravær, som "melder" seg ut av nettverket skolen skal gi.
2.) Hvilke hovedutfordringer er størst mht barn/unges fysiske og psykiske helse?
- Å se helheten/sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse for å kunne lokalisere årsaker.
- At alle skal kunne oppleve mestring, trygghet og tilhørighet.
3.) Hva menes med begrepene fysisk helse?
- Dekke kroppens behov
- som mat og drikke - ernæring
- aktivitet og bevegelse
- hygiene og dobesøk
- tilgang på frisk luft og god temperatur.
- Dersom en eller flere punkter svikter vil kroppen oppleve ubehag og sykdom.
- Feber, kvalme, smerte er vanlige symptomer.
4.) Hva menes med begrepet psykisk helse?
- å mester dagliglivets krav, stress, tanker og følelser.
- Selvfølelse og -bilde
- adferd
- modningsnivå.
- God psykisk helse øker selvbilde og muligheten til å mestre konflikter, krav og stress.
- Grunnlaget for psykisk helse legges de første leveårene.
- Symptomer når noe svikter: trette, slappe, slitne og tiltaksløse, utaggering.
5.) Hvilke faktorer påvirker helsa til barn i Norge?
- Familiens: sosiale kompetanse og kosthold, økonomi og ressurser, fysiske og psykiske helse, forhold mor-barn, far-barn, søsken-barn, konflikter, kjernefamilie/skilsmissebarn, boforhold, trivsel på skole/barnehage,
6.) Hva menes med helsefremmende arbeid?
- å hjelpe til med å kunne identifisere og virkeliggjøre sine forhåpninger,
- tilfredsstille sine behov
- og endre eller mester sitt miljø.
- Tar sikte på å fremme
- overskudd, trivsel og livskvalitet
- og å mester dagliglivets utfordringer og belastninger.
- Helsefremmende arbeid ønsker å styrke de positive sidene for helsa,
- gjennom sunn livsstil og egen opplevelse av hvordan man har det.