Aktiviteter som kan fremme god psykisk helse for
aldergruppen 0-3 år:
| Tilknytningsaktiviteter mor-barn/forelder-barn er det viktigste for barnets psykiske helse i denne aldersgruppen.
Vår oppgave for å sikre god psykisk helse hos små barn er derfor å sørge for at mor er trygg, og om hun trenger veiledning og hjelp for å bli en omsorgsfull og trygg mor. Forebygg heller enn å reparere |
Psykoanalytisk utvikling/behov:0-6 mnd | 6 mnd – 1 år | 1-2 år | 2-3 år |
Det orale stadiet: (det som angår munnen). Barnets første erfaringer går gjennom munnen ⇒ putter ting i munnen ⇒ suger på fingre, tepper, rangler osv ⇒ mat
Dette dekker de grunnleggende følelsesmessige behovene hvor barnet opplever ⇒ kjærlighet ⇒ varme ⇒ trygghet ⇒ velvære og nytelse. | | Anale stadiet: (det som er knyttet til endetarmen). ⇒Renslighetstrening |
- Er innstilt på sosial kontakt
- Erfarer verden gjennom sansene.
- Voksne imiterer barnets lyder og bevegelser, barnet får bekreftet seg selv. Barnet imiterer den voksnes lyder.
- Lærer å sortere verden ved hjelp av sansene sine.
- En gjenstand eksisterer bare så lenge den er synlig.
| - Viser evne ti å tenke og finne løsninger.
- En gjenstand eksisterer selv når den ikke er synlig.
| - Begynner å bruke ord for å formidle seg. Ett-åringer: ett ord, To-åringer: to-ords setninger.
- Begynnende oppfatning av tidsbegreper, vent, snart…
- Begynnende oppfatning av rom, ute, inne, ned, opp…
- Begynnende forståelse av årsak og virkning.
| - Ikke stabil forståelse av ords betydning.
- Egosentrisk tenkemåte. Tar utgangspunkt i seg selv og sin forståelse.
- Kan i større grad enn tidligere huske ting.
- Skiller ikke fantasi og virkelighet.
- Konsentrerer seg om en ting av gangen.
- Samler på ord, leker med ord. Begynner å bruke språket som et kommunikasjonsmiddel.
- Egosentrisk språk. Det jeg vet, vet ander. Trenger ikke forklare seg.
- Snakker mer til andre enn med andre.
|
Tilknytningsfremmende leker: - Rulle en ball/ballong frem og tilbake.
- Synge og danse med barnet.
- Babysvømming
- Lese bøker
- Bruk dyr, datadyr og kosedyr
- Vær smilende og glad sammen med barnet.
- Søk blikkontakt
- Vær tilgjengelig,
- Berøring. (For lite berøring før 2 års-alder, eks institusjonsbarn, kan føre til traumatisering (deprivasjon, psyk., mangeltilstand som følge av for få sanseinntrykk, ofte pga. sosial isolasjon; kan over tid føre til utviklingsforstyrrelser.), noe som ikke lar seg gjenopprette senere).
- og bevegelse
Krav til de voksne: - Være en trygg base for barnet. Ha faste rutiner.
- La barnet få nok hvile og søvn.
- Sørge for gode matvaner.
- Sørge for at barnet har det komfortabelt, ikke fryser/”koker”, er våt, ligger/sitter godt. Har bevegelsesmuligheter.
- Glede seg sammen med og å være oppmerksom på hva barnet driver med.
- Tilrettelegge et stimulerende og trygt miljø.
- Hjelpe barnet når det trengs.
- Ta imot og trøste.
- Ikke dytt barnet ut i verden for tidlig, la det utvikle seg steg for steg.
- Vær forutsigbar.
- Lik å være sammen med barnet, i lek, gjøremål, og hyggestunder, ute og inne, på gå- og bilturer.
- Gi ros og forsterk adferd som fortjener det. (PS! Bruk aldri mat som forsterker).
-
|
| | Tilknytningsfremmende leker: - Gjemsel (utvikler objektkonstans).
- Bøker, spill og leker
- Krem dere inn med lotion (kontaktskapende)
- Mal ansiktene til hverandre.
- Gi oppgaver til barnet, be det hjelpe deg med ”ekte” oppgaver.
- Sosial trening, Sosialisering.
- La barna eksperimentere og gjøre ting på sin måte, (utvikler selvstendighet).
- Lek med dukker som dramatiserer hverdagshendelser.
Krav til de voksne: - La barnet snakke ferdig.
- Prat mye med barnet for å fremme språkutviklingen.
- Ikke gi deg før du forstår hva, hvorfor…
- Hjelp barna med gode vaner som: håndvask, bordskikk
- Hjelp til med toalett-trening. Gjør det hyggelig og naturlig.
- Hjelpe barnet når det trengs, og bare da.
|
Psykiske utfordringer:Kilder:
Joachim Haarklou, barne- og ungdoms psykologspesialist.
Studiehefte, Assistendutdanning 1, av Peik Gjøsund og Roar Huseby,
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar